Nieuws

Muziek als marketingstrategie, zo werkt het

3 november, 2016

Is jouw video een genot om naar te luiste.. uhm kijken? Muziek heeft invloed op het succes van jouw product of merk.

Ik vind het bovenstaande fragment grappig, moet ik bekennen. Als jij dat ook vindt en dat het doel was, dan is dat geslaagd. Als dat niet het doel was en het hier zou gaan om de standaard leader van Friends, dan was het wellicht handig als de maker zich vooraf beter had afgevraagd welke boodschap hij had willen communiceren.

Heb jij je weleens gerealiseerd welke invloed de muziek onder jouw favoriete film op jou heeft? Het is goed om dit jezelf af te vragen, voordat je er zelf mee aan de slag gaat. Volgens de inmiddels overleden neuroloog Oliver Sacks, ook bekend van het boek Musicofilia, doet muziek een beroep op meer hersendelen dan taal.

Oliver Sacks: Muziek kan troosten, irriteren of ons aan het dansen brengen. Maar de kracht van muziek gaat nog veel verder. Muziek doet een beroep op meerdere hersendelen dan bijvoorbeeld taal.

Geluid vormt een belangrijk onderdeel van jouw boodschap en is zo sterk dat het meer vertelt en in beweging zet dan de inhoud van de gesproken woorden. Precies daarom is het zo belangrijk om stil te staan bij de muziekkeuzes die je maakt. Vraag jezelf dan ook, nog voordat de draaidag staat ingepland, het volgende af :

1. Wat wordt de functie van de muziek?

Wordt er gesproken in de video en heeft de muziek een ondersteunde functie of wordt er niet gesproken? In dat geval heeft muziek waarschijnlijk een dragende functie. Als je iets wilt uitleggen, dan is het handig als de muziek niet overheerst.

2. Hoe kan ik mijn doelgroep aanspreken?

Het is ook handig om na te denken over wie je wilt bereiken. De muzieksoort en stijl moeten niet alleen passen bij de boodschap, maar in veel gevallen ook bij de doelgroep. Pas op: muziek kan er voor zorgen dat jouw verhaal klopt of juist helemaal niet.

3. Welke emotie wil ik onderstrepen?

Op sommige onderdelen van de boodschap wil je de aandacht vestigen, maar andere elementen wil je misschien juist wat meer afzwakken. Wat wil je nu eigenlijk precies vertellen?

Je kunt er voor kiezen om de boodschap van de video kracht bij te zetten en de emoties die het verhaal opwekken te ondersteunen. Denk bijvoorbeeld in termen van tragiek, spanning of enthousiasme.

4. Hoe maak ik het persoonlijk?

Het kan heel effectief werken om de kijker zelf muziek te laten kiezen of zelfs zijn of haar eigen muziek onder de video te laten plaatsen. Als je dat in bepaalde fragmenten doet, zoals in deze interactieve video, dan trek je de kijker nog dichter bij jouw boodschap. Dit is bovendien een goede manier om je te onderscheiden en jouw video op te laten vallen tussen al die honderdduizenden andere video’s die dagelijks worden geĆ¼pload. Er is hoop! [overwinningsmuziek klinkt op voorgrond]